Waar ik ben en wat ik doe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van marijewilting - WaarBenJij.nu Waar ik ben en wat ik doe - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van marijewilting - WaarBenJij.nu

Waar ik ben en wat ik doe

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg

27 Januari 2014 | Zambia, Lusaka

Er zijn 5 plekken waar ik veel ben: familie Muijs, Casavera, Kimabokwe, Kachema en Kashima.
Ten eerste heb je het huis van de familie Muijs. Daar heb ik tot vorige week gewoond en daar was ik ook met de Hoplieten. Ze hebben een prachtig huis, een hele mooie tuin met een heerlijk zwembad en 2 super leuke keukenmeisjes die het huishouden doen. Kortom, geweldige luxe! Rond het huis hebben ze ontzettend veel grond waar ze o.a. mangobomen, sinaasappelbomen, bananenbomen, advocadobomen, lyciebomen, en nog veel meer hebben. Ook hebben ze een koppel schapen en een koppel koeien rondlopen. Klaske, vrouw des huizes, betrekt me bij van alles en nog wat, dus dat is super leuk!
Dick, de man des huizes heeft verderop een boerderij: Casavera. Daar heeft hij 1300 koeien op 3000 hectare. Gigantisch! Daar loopt ook veel wild rond, heb al heel wat gezien! Het mooiste tot nu toe vind ik de Kudu. Prachtig beest.
Dan heb je Kimabokwe. Dit is een boerderij met een feedlot. Hier woon ik nu en hier doe ik mijn experiment met de koeien! Hier wordt bijna alles nog met de hand gedaan, fascinerend om te zien. Ze hebben hier dan ook ongeveer 15 jongens werken, genoeg werk te doen! Er is een farmmanager (Fanuel) en daar communiceer ik het meeste mee. Ik moet tegen hem zeggen wat ik gedaan wil hebben en hij zorgt dan dat de jongens het doen. Ik heb het ook weleens direct tegen de jongens geprobeerd te zeggen, maar ze zeggen dan ja en doen vaak nee. Sommigen spreken wel aardig Engels en met hen regel ik onderling ook wel eens wat. Maar ook dat kan soms verkeerd gaan, dus eigenlijk moet ik het allemaal via Fanuel spelen. De eigenaar van Kimabokwe is Arie en hij is ook de eigenaar van het slachthuis Kachema. Daar ben ik ook elke dag te vinden op kantoor. Dan heb je nog Kashima, hier hebben we een koppel van 140 koeien lopen die we elke week dippen en 1/maand wegen. Kashima is een groot landgoed, 20 minuten rijden. De koeien boven de 300 kilo brengen we dan naar de feedlot. Arjan is mijn stagebegeleider en werkt voor Arie en is de zoon van Dick en Klaske. Om 6 uur begin ik met werk en om 5 uur ben ik vrij. Het klinkt als heel veel werken, maar ik vind het erg leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 104654

Voorgaande reizen:

03 Februari 2018 - 18 Mei 2018

Internship in Uganda

01 Februari 2017 - 30 April 2017

Thesis in India

22 December 2013 - 06 Maart 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: