De eerst 2 weken afrika. Week 52 en week 1. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van marijewilting - WaarBenJij.nu De eerst 2 weken afrika. Week 52 en week 1. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van marijewilting - WaarBenJij.nu

De eerst 2 weken afrika. Week 52 en week 1.

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg

08 Januari 2014 | Zambia, Lusaka

De eerste 2 weken van mijn Afrika-avontuur: ZAMBIA!

21 december 2013 begon de reis! Susan (dispuutsgenoot) en ik zijn van Dusseldorf via Dubai gevlogen waar Luuk (dispuutsgenoot) ook kwam en vervolgens in het hele warme Lusaka uitgestapt. De reis naar het huis van de familie Muijs was al een ervaring op zich! Tijdens de rit heb ik al zoveel bijzondere dingen gezien (die hier heel normaal zijn) dat het meteen duidelijk werd dat dit een bijzonder en heel leerzaam avontuur ging /gaat worden!

De volgende dag kwam de rest van het dispuut ook, dus toen waren we met 15 Hoplieten op de boerderij. Het is echt geweldig om zo’n avontuur met zo’n hechte groep vrienden te beleven!
Eerste Kerstdag ging ik met Luuk mountainbiken, dat was echt super! Het was de eerste keer dat ik echt met de locals in contact kwam! We kwamen namelijk uit bij een dorpje met allemaal hutjes en daar waren veel mensen met hun dieren aan het ploegen. De meeste mensen ploegen met 2 stieren voor de ploeg, en sommige met 2 ezels voorop en 2 stieren daarachter. Het was heel vet om te zien!
De mensen in dat dorpje hadden allemaal een eigen stukje land die ze gingen bewerken, ook de kinderen werken op het land. Sommigen hebben een kleine kudde van geiten of koeien en die lopen gewoon los en over straat en er zijn of mannen, jonge jongens, of zelfs jongetjes die er op passen. We hadden ook met wat locals gepraat, want ze kunnen hier best aardig Engels, maar het Engels is wel lastig te verstaan. Luuk was er aardig beter in dan ik in ieder geval!

Tweede kerstdag zijn we naar Livingstone vertrokken! We verbleven in een lodge die aan de Zambezi lag en ook dichtbij de Victoria Falls. Vanaf het restaurant en de bar hadden we een prachtig uitzicht op de Zambezi! We sliepen in tenten die midden tussen de apen stonden! Overal liepen apen los. Aan het begin vonden we dat allemaal heel erg leuk, maar al snel kwamen we erachter dat het toch niet altijd zo leuk is. De apen zijn namelijk heel erg brutaal en kunnen zo achter je aankomen, (wat ook gebeurde) zeker als je eten bij je hebt! Je kon ook niks buiten de tent zetten, want dan was je het binnen no time kwijt, haha!
De volgende dag zijn we naar de Victoria Falls gegaan. Het is daar echt prachtig! Je wordt daar echt overdonderd, of eigenlijk overspoeld, door de kracht van water en de natuur. Het heeft echt veel indruk op mij gemaakt! We hebben daar heel lang rondgelopen en genoten en daarna zijn we naar de souvenirswinkeltjes gegaan. Daar maakte ik voor het eerst kennis met het handelswereldje hier. De mensen sleuren je bijna hun winkel in en halen alles uit de kast om hun spulletjes te verkopen. Als je niet kan afdingen, dan leer je het hier wel! Ik was vaak meer geïnteresseerd in hun dan in hun spulletjes, dus heb er wel wat leuke gesprekken uitgehaald! Deze mensen hopen na zo’n gesprek natuurlijk dat je alsnog iets koopt, maar er zijn ook genoeg mensen die gewoon heel geïnteresseerd zijn. ’s Avonds gingen we namelijk uit eten bij een restaurant en daar waren wat parkeerwachters en een daarvan was een hele hartelijke vrouw waar ik nog een tijdje mee heb staan praten. Gewoon uit het niets, dat vind ik echt super leuk! Zo kom je echt veel te weten over het leven hier.

De derde dag zijn we gaan raften op de Zambezi! Dat was echt een overweldigende ervaring! Het was een van de heftigste rafts van de wereld, echt zooo gaaf! We begonnen bij de boilingpot van de Victoria Falls en zijn over 25 rapids gegaan. Het was echt bizar. Je gaat door gigantische golven en stroomversnellingen en je manoeuvreert tussen de rotsen door. Het is echt opletten geblazen en je moet echt precies doen wat je begeleider zegt! We zaten verdeeld over 3 boten en iedereen is wel 2 of 3 keer omgeslagen. Iedereen was sowieso bij de boilingpot omgeslagen, want dat is zo heftig water en het is de eerste rapid die je neemt, dus dat is bijna niet te voorkomen. Maar wel een goede eerste ervaring, want dan weet je meteen hoe het is om om te slaan! Bij de 7e rapid kwam onze boot verticaal op het water te staan. Toen we weer normaal op het water zaten keek ik om me heen en was de hele boot leeg! Dus ging ik meteen naar rode drijvende helmpjes zoeken en die weer aan boord getakeld, en binnen korte tijd zat iedereen weer in de boot!

Het raften is over het algemeen goed gegaan. Hier en daar wat schrammen en een paar zijn door de schrik halverwege toch gestopt. Wel een pechgeval. Bob, ook een Hopliet heeft zijn schouder uit de kom door het raften. Dat was wel echt heel vervelend. Tijdens het raften waren er allemaal mannen in Kayaks die met GoPro’s ons filmden. Het leverde echt spectaculaire beelden op! Aan het eind van de middag waren we weer terug en gingen we de film terugkijken, echt bizar om dat terug te zien. Als je zo’n film terugziet kan je bijna niet voorstellen dat je zelf in die boot zat en dat je gewoon dwars door dat water bent gegaan! Dat gaf voor iedereen echt een kick!

Zondag ben ik met Luuk, Lennert en Onno de stad ingegaan. We gingen een dagje meedoen met het local life! We hadden nog maar een paar meter in de stad gelopen of we kwamen al in een kerkdienst terecht! Zo geweldig om te zien. Mensen gingen zingen, dansen, hardop bidden, lawaai maken, en de voorganger ging heel gepassioneerd preken. De preek duurde wel echt ontzettend lang en we zijn op een gegeven moment dus toch maar weggegaan. Maar we hadden daar wel meer dan een uur gezeten!
Daarna zijn we wat vervallen marktjes gaan bekijken en hebben we met wat locals gepraat. Ook hebben we in een achteraf cafeetje Heineken gedronken, haha! Er was een man die ons overal volgde, zelfs in het cafeetje ging hij bij ons zitten. Zo apart! Wat we ook tegen hem zeiden, hij ging maar niet weg. Hij had een beetje zijn hoop op mij gevestigd. Hij hoopte dat ik hem nog wat geld zou geven. Maar toen ik zei dat hij echt zijn tijd verspilt en dat hij echt weg moest gaan, toen ging hij eindelijk weg! Op straat hadden we ook een andere man ontmoet en we zijn later ook nog naar zijn winkeltje gegaan en daar heb ik een heel mooi schilderij van hem gekocht. Een schilderij met een persoonlijk verhaal! Die middag/avond hebben we een sunsetcruise gedaan, of eigenlijk was het een boozecruise, want er was gratis drank en dat schonken ze niet te zuinig in! Ik vroeg om een glaasje wijn en ik kreeg meteen een halve liter! We gingen op de Zambezi varen en hebben nijlpaarden en krokodillen gezien. Het was super leuk! Toen we weer aan wal waren zijn we naar een backpackerscafé gegaan. Daar hebben we het ook heel mooi gehad en interessante mensen ontmoet!

Op oudjaarsdag heb ik samen met Sanne mijn eerste klusje op de boerderij gedaan! We gingen een hele kudde stieren wegen, 120 stieren! Dat was nog een hele klus! Al die beesten opdrijven en op zo’n weegschaal krijgen is al een sport op zich! De eerste paar minuten vond ik het nog wel een beetje spannend om voor zo’n groep stieren te springen en ze op te drijven. Maar de stieren hier zijn heel anders dan in Nederland, dus die angst ging snel weg. Ik was dan ook eerder boos dan geschrokken als een stier er probeerde tussenuit te knijpen. (wat dikwijls lukte). Vooral de laatste stieren wegen was een crime. Dat zijn namelijk de beesten die er het snelste tussenuit knepen. We moesten er nog 5 wegen die ontsnapt waren. Door een foutje van mij en een van de Zambianen waren die 5 koeien weer in de kudde gekomen. Oepss. Dat was nog wel een klusje om ze er weer uit te vissen. De laatste twee die gewogen moesten worden waren ook nog dwars door het hek gesprongen. Toen zakte de moed me wel even in de schoenen, want als zelfs een hek ze niet tegen houdt.. Maargoed, het is allemaal gelukt! En dit is een klusje die maar 1 keer inde maand gedaan hoeft te worden, dus dat scheelt! En eigenlijk was het gewoon hartstikke leuk!

2 januari zijn we naar Kafue National Park gegaan! Daar sliepen we letterlijk tussen de nijlpaarden! We zaten namelijk meteen aan de Kafue en daar zwom een groep van 30 nijlpaarden gewoon voor onze neus! Ook hier en daar een krokodil. Maar vooral nijlpaarden. Op het kamp was het wel echt opletten geblazen als het donker werd. Bij de schemering tot het donker gaan de hippo’s namelijk het land op en in de vroege ochtend gaan ze weer het water in. Ze liepen dan ook letterlijk langs onze tenten. Een hippo zorgt nog steeds voor aardig wat sterfgevallen per jaar, dus we moesten goed opletten. We mochten dan ook niet vrij rondlopen in het donker, maar werden dan altijd met een jeep naar onze tenten toegebracht. We hebben daar ook geweldige safari’s gedaan waar we veel wildlife hebben gezien en veel hebben geleerd!
Tussen onze tripjes door hebben we veel lekker gezellige en chille dingen gedaan op de boerderij. We gingen regelmatig wandelen op de farm. We gingen dan met de jeep op pad en van een bepaald punt gewoon lekker wandelen. Tijdens de wandeltochten hebben we Kudu’s, wilde varkens en prachtige vogels gezien. En natuurlijk veel koeien. Daarnaast hebben veel gezwommen, gevolleybald, spelletjes gedaan en veel boek gelezen. Heel relaxed allemaal en iedereen voelde zich erg thuis!

Het leven hier is aan de ene kant heel mooi, maar aan de andere kant soms ook heel hard. Er gebeuren hier dingen die je niet in Nederland zo zal meemaken. Racisme en corruptie is hier duidelijk aanwezig en ook een mensenleven lijkt hier veel minder belangrijk dan in Nederland. Na een aanrijding doorrijden is hier heel normaal bijvoorbeeld, en dat is wel even wennen.
Ik ga hier echt ontzettend veel leren! Ik doe heel veel indrukken op en kom zoveel dingen tegen! En ik heb aardig wat Nederlanders om me heen die hier wonen en daar kan ik allemaal bij terecht met al mijn vragen! Want ja, veel vragen heb ik wel. Buiten Europa ben ik nooit geweest, dus veel dingen zijn nog helemaal onbekend bij mij! Ik voel me nog wel echt een groentje hier, want ik heb nog niet veel van de wereld gezien. En sommige gebeurtenissen waar ik helemaal van onder de indruk ben, zijn gebeurtenissen waar de mensen hier niet warm of koud van worden. Het is en wordt een heel avontuur! De vakantie is nu voorbij en vanaf morgen ga ik druk aan de slag met mijn thesis en werken op de boerderij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 104684

Voorgaande reizen:

03 Februari 2018 - 18 Mei 2018

Internship in Uganda

01 Februari 2017 - 30 April 2017

Thesis in India

22 December 2013 - 06 Maart 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: